A8

Audi A8 je 4-dverový luxusný automobil, ktorý od roku 1994 vyrába nemecká automobilka Audi. Model A8 nahradil v roku 1994 predchodcu Audi V8 a dnes vo svojej tretej generácii je v ponuke buď s predným náhonom alebo spohonom všetkých kolies a v štandardnej alebo predĺženej verzii. Prvé dve generácie používali platformu Volkswagen Group D, pričom súčasná tretia je na platforme Volkswagen Group MLB.

Audi A8 sa stalo známym hlavne vďaka použitiu hliníkového rámu, ktorý automobilka vyvinula v spolupráci s firmou Alcoa, a ktorý niesol označenie Audi Space Frame.V roku 1996 debutovala vysokovýkonná verzia Audi S8.

Prvá generácia bola prezentovaná vo februári 1994 a debutovala v marci na Ženevskom autosalóne 1994, pričom sériová výroba naplno začala v júni 1994. Narozdiel od svojho predchodcu, Audi V8, ktorý bol postavený na oceľovej platforme, Audi A8 bolo na novej platforme Volkswagen Group D2 ako celohliníkový monokok. Rám niesol názov Audi Space Frame a napomáhal k zníženiu hmotnosti a tiež k väčšej pevnosti. Model A8 bol v ponuke v štandardnej dĺžke (SWB) a v predĺženej, ktorá sa označovala ako A8 L. Predĺžená verzia mala zväčšený priestor pre nohy zadných pasažierov o 127 mm. V roku 1997 pribudlo do výbavy šesť airbagov.

Pre rok 1997 bol model A8 dostupný buď s pohonom predných kolies alebo s permanentným pohonom všetkých kolies quattro s diferenciálom Torsen.

Model A8 bol vybavený luxusnými doplnkami ako dvojzónová klimatizácia, drevený a kožený interiér, vyhrievané sedadlá a zlepšený audiosystém Bose.

Pre rok 2001 dostal model A8 bočné airbagy a uvedený bol tiež nový motor W12 s objemom 6 litrov a konštrukčne spájal dva motory VR6 spoju na jeden kľukový hriadeľ.

V roku 2002 sa stali štandardnými pre model A8 L xenónové svetlomety a vyhrievaný volant. Takisto bol pridaný systém kontroly tlaku v pneumatikách, upravený audiosystém Symphony II a farby pre karosériu.

Celkovo sa do 4. augusta 2002 sa vyrobilo 105 092 modelov A8 D2.

Druhá generácia postavená na platforme Volkswagen Group D3 bola odhalená cez tlačovú správu v júli 2002 a v Európe bola uvedená v novembri 2002. Pre Severnú Ameriku bola k dispozícii od júna 2003. Model bol na rozdiel od svjoho predchodcu dlhší a miesta na sedenie vzadu boli buď dva alebo tri, v závislosti na usporiadaní interiéru. Konečný dizajn pre výrobu bol v lete roku 2000 pozastavený a do výroby sa dostal v auguste 2002.

Podobne ako predchádzajúca generácia boli v ponuke dva varianty dĺžky: štandardná a predĺžená (A8 L). Predĺžená verzia ponákala 120 mm naviac pre nohy zadných pasažierov a tiež bola oproti štandardnej verzii vyššia o 11 mm.

V roku 2005 prebehol na modeli A8 jemný facelift, ktorý dával všetkým verziám väčšiu masku chladiča lichobežníkového tvaru, ktorá predchádzala až na spodnú časť nárazníka. Týmto faceliftom boli najprv vybavené modely s motorom W12 a až v nasledujúcom roku ním boli vybavené modely s motorom V8.

Od rokov 2005-2006 začala Audi ponúkať voliteľný 1000-wattový 14-kanálový audiosystém ICE Power Bang & Olufsen.

S8 5,2 FSI quattro

Výroba výkonný variantu S8 bola ohlásená koncom roka 2005. Vyrábať sa začal v júni 2006 a v septembri 2009 bola jeho výroba ukončená.

Na pohon modelu S8 slúžil 5,2-litrový vidlicový desaťvalec zo zliatiny hliníka. Tento motor je derivátom originálneho 5,0-litrového Lamborghini V10 motora z Lamborghini Gallarda. V ponuke bola jediná prevodovka, a to šesťstupňová ZF 6HP26-A61 tiptronic automatická prevodovka s módmi "Dynamic Shift Programme" (DSP) a "sport" s pádlami pod volantom.

S8 bol v ponuke v štandardnej verzii dĺžky, čo spolu s ľahším motorom V10 znižovalo celkovú hmotnosť a zlepšovalo riadenie. Zrýchlenie z O na 100 km/h zvládlo za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Tretia generácia bola odhalená počas Design Miami 2009 dňa 30. novembra 2009. Je postavená na platformeVolkswagen Group MLB, avšak rám z hliníkovej zliatiny bol ponechaný, čo z modelu A8 robí najľahší automobil s pohonom všetkých kolies segmentu luxusných automobilov a taktiež najekonomickejší automobil v tejto triede. Pohon všetkých kolies quattro rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 40% (predná náprava) a 6O% (zadná náprava).

S8 4,0 TFSI quattro

Model S8 prišiel do predaja v roku 2012. Podobne ako predchádzajúci model S8, je aj tento lacnejší v porovnaní s modelom A8 L W12.

S8 zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Poháňa ho benzínový 4,0-litrový TFSI biturbo osemvalec s výkonom 382 kW/512 koní. Tento motor zdieľa s Bentley Continental GT. Priamymi konkurentmi modelu S8 sú BMW Alpina 7 a Mercedes-Benz S63 AMG, ktoré majú tiež osemvalcové biturbo motory.

 

Kontakt

A.U.D.I Terasová 644/10 +421915965462 lesnasabina@gmail.com